Sieniatlas-kirjaukset

Suomen lajitietokeskus (laji.fi) on palvelu lajihavaintojen keräämiseen, tarkastamiseen, käsittelyyn ja jakeluun. Tähän palveluun talletetaan havainnot myös Suomen sieni- ja kääpälajistosta. Näiden havaintojen kokoelmaa kutsutaan Sieniatlakseksi. Kyseessä on mittava tietopankki, johon jokainen sieniä keräävä – niin harrastelija kuin tutkijakin – voi tallentaa omia havaintojaan. Tietoja kerätään tutkimuskäyttöön, ja havainnoista muodostetut lajien levinneistyystiedot palvelevat myös suurta yleisöä. Laji.fi:n havaintojen kirjaamisen selainkäyttöliittymää kutsutaan Vihkoksi ja sen älylaitteessa toimivaa käyttöliittymää Mobiilivihkoksi.

Syötteen alueelta on vähän kirjattuja sienihavaintoja. Toivomme ja luotamme, että jokainen kirjaa Sienipäivien löytöjään Sieniatlakseen. Tällä tavalla keräämämme sienet ja näyttely palvelevat pidempään kuin vain tämän viikonlopun. Jos kirjaaminen on jostain syystä sinulle ylivoimaista, tuo kuitenkin kirjattavat näytteet Sieniatlas-pisteelle tai näyttelyyn niille osoitettuun paikkaan.

Tee käyttäjätunnus itsellesi etukäteen

Havaintojen kirjaamiseen tarvitset käyttäjätunnuksen laji.fi -palveluun. Suosittelemme, että luot tunnuksen etukäteen tsivulla: https://login.laji.fi/ Näin kirjausten tekeminen nopeutuu, havainnot tulevat tietokantaan omalla nimelläsi ja voit myöhemmin kotonakin täydentää omia kirjauksiasi esimerkiksi havaintokuvilla.

Mobiilivihko-sovellus

Kirjaamisen voit tehdä heti retkellä Android-älylaitteeseen asennettavalla Mobiilivihko-sovelluksella tai tietokoneen selainkäyttöisellä Sieniatlas-havaintolomakkeella. Vahva suosituksemme on, että jokainen

• asentaa älypuhelimeensa jo etukäteen Mobiilivihko-sovelluksen
  • tutustuu siihen ennen lauantain retkeä
  • kirjaa retken aikana tai sen jälkeen vähintäänkin harvinaisimmat/mielenkiintoisimmat havaintonsa Sieniatlakseen.

Mobiilivihkon käyttöohjeet löytyvät linkistä: https://laji.fi/about/4981

Sieniatlas-lomake selaimessa

Jos sinulla on vanha tai epäyhteensopiva älylaite (mm. iPhone), voit kirjata havaintosi Syötesalin näyttelytilassa olevalla Sieniatlas-pisteellä. Siellä on tietokoneita, joilla voit kirjata havaintosi selainkäyttöisellä laji.fi:n Vihkon Sieniatlas-lomakkeella. Suosittelemme, että teet kirjauksen etukäteen luomallasi laji.fi -käyttäjätunnuksellasi.

Ohjeita Sieniatlas-lomakkeen käyttöön löydät seuraavista linkeistä:

Opastusta ja neuvoja löytöjen kirjaamiseen Sieniatlas-pisteellä

Sieniatlaksen kirjauksiin saat apua näyttelysalista. Lappian luonnonvara-alan opiskelijat ovat siellä näyttelyn kokoamisen ajan neuvomassa ja opastamassa kirjausten teossa. Tarvittaessa he näyttävät, miten kirjaus tehdään ja voivat tehdä myös yksittäisiä kirjauksia. Tavoite on, että jokainen kirjaa itse löytönsä opastuksen jälkeen.

Löydön kirjaaminen retkellä

1. Kun saavut retkikohteeseen, valitse Mobiilivihko-sovelluksesta Sieniatlas-lomake ja laita reitin seuranta päälle.
  2. Kun teet sienihavaintoja, merkitse havainnot sovelluksessa kartalle ja noudata sovelluksen ohjeita kirjaamisessa. Ota sienestä kuva kasvupaikallaan!
  3. Kun retki on ohi, paina punaista ”Lopeta”-nappia ja täytä tiedot retkestä.
  4. Lähetä tiedot sovelluksesta laji.fi / Vihkoon painamalla vihreää ”Lähetä julkisena”-nappia.
  5. Voit myöhemmin täydentää havaintoasi tietokoneella kirjautumalla selaimella laji.fi-palveluun.

Jos et kirjaa löytöäsi retkellä

Suosittelemme löydön kirjaamista heti retkellä. Jos se ei ole mahdollista, toimi retkellä näin:

1. Ota valokuva sienestä/käävästä
  2. Ota valokuva kasvupaikasta
  3. Tallenna löytöpaikka tai koordinaatit
  4. Tallenna tuoretuntomerkit
  5. Tallenna elinympäristön tiedot
  6. Laita näyte pussiin/rasiaan/koriin

Tästä tavasta löytyy ohjevideot:

Retken jälkeen kirjaa havaintosi Mobiilivihkolla, Sieniatlas-pisteellä tai jätä havaintopussi tietoineen sille osoitettuun pisteeseen näyttelysalissa.

Jos haluat kuivata näytteen mukaasi tai museoon

Näyttelysalissa on vapaassa käytössä kuivureita, joiden ohjeen löydät ensimmäisestä infokirjeestä. Näytteiden käsittelystä ja toimittamisesta museoon on lisätietoa seuraavissa linkeissä: