Sienikalenteri - lähetä meille kuvasi!

Tähän juhlavuoteen mahtuu tapahtumia ja julkaisuja!

Vuodelle 2023 haluamme teettää ensimmäisen sienikalenterin. Tavoitteena on tehdä kalenterista jokavuotinen, ja sen avulla voimme oppia joka vuonna 12 sientä. Ensimmäisen kalenterin teemana ovat ruokasienet. Jokaisella kalenteriaukeamalla on tunnistusohjeet ja käsittelyohjeet sienestä, kuvien kera.

Kalenteriin tulevat kuvat toivomme saavamme yksityishenkilöiltä. Kuvat valitsee Oulun Sieniseuran valitsemat henkilöt, ja pidätämme oikeuden käyttää valittuja kuvia vuoden 2023 sienikalenterissa ja sen mainostuksessa. Kuvat, joita emme valitse, emme myöskään käytä. Kuvan oikeudet pysyvät kuvan ottajalla/lähettäjällä.

Korvauksena jokaisesta käyttämästämme kuvasta kuvan lähettänyt saa oman kappaleensa vuoden 2023 sienikalenterista, kotiin toimitettuna.

Kalenterien tilaukset tehdään todennäköisesti ennakkotilauksina tai joukkorahoituksella. Tästä tulee tietoa myöhemmin. Kalenterin arvioitu painatus/toimitusaika on todennäköisesti marraskuussa 2022.

Mitä sieniä?

Ruokasienet, joita nyt haemme, ovat melko helposti tunnistettavia. Tulemme mainitsemaan oleelliset näköissienet, etenkin jos niiden joukossa on myrkyllisiä vaihtoehtoja.

Esimerkiksi nämä sienet voisivat päätyä kalenteriin: lampaankääpä, vaaleaorakas, kanttarelli, hallavahakas, syötävät haperot ja rouskut (esimerkiksi koivuhapero ja kangasrousku), kehnäsieni, suppilovahvero, tatit (esimerkiksi herkkutatti ja koivunpunikkitatti), kartiohuhtasieni... Kalenteri koostuu tarjonnan mukaan, samoin kuin sienisaaliit!

Ohjeita kuvista

Hyvästä kuvasta sienen tunnistaa. Samassa kuvassa olisi hyvä olla sama sieni päältä/sivulta sekä käännettynä niin, että tunnistusmerkit lakin alta näkyvät. Kuvassa voi myös olla useita saman lajin sieniä, joista osa on vielä kasvamassa maassa ja osa käännetty. Tarjoa rohkeasti kuviasi! Voimme koota kuukauden sienen useammasta kuvasta.

Kuvien resoluution tulee olla vähintään 300 dpi (pikseleinä 1414 x 2000 tai 2480 x 3508, enempi parempi). Ota huomioon, että kuvat tulevat vaakasuuntaan.

Lähetä kuvat liitetiedostoina .jpg-  tai .png- tiedostoina Oulun sieniseuran sähköpostiosoitteeseen oulun.sieniseura@gmail.com.