Toiminnan esittely

Historiaa

Oulun Sieniseura ry on perustettu v.1972 ja se on Suomen kolmanneksi vanhin sieniseura.  Seuran perustavaan kokoukseen osallistui 70 sienistä kiinnostunutta ihmistä ja sittemmin jäsenmäärä on vakiintunut yli sataan. Perustajajäsenet Tauno Ulvinen ja Esteri Ohenoja ovat kumpikin toimineet seuran historiassa myös pitkäaikaisina puheenjohtajina.

Vuoden 2018 seuran hallitukseen kuuluvat: puheenjohtaja Antti Pekkala, varapj. Taina Romppanen, sihteeri Tarja Anisimaa, rahastonhoitaja Arja Berkovits, muut jäsenet Mari Klemettilä ja Tytti Raudaskoski sekä varajäsenet Sirkka Tuomela ja Perttu Anttonen.

Yhdistys

Yhdistyksen tarkoituksena on olla yhdyssiteenä niiden kesken, joita sienet ja niiden käyttö kiinnostavat, sekä edistää

1) sienitietouden ja -harrastuksen levittämistä ja kehittämistä 2) sienten keräämistä, käyttöä, kauppaa ja viljelyä 3) sienitieteellistä tutkimusta 4) sienilajien ja niiden elinympäristön suojelua.

Toimintaa

Kevätsieniretki tehdään perinteisesti kimppakyydein korvasienten esiintymisaikaan toukokuun lopulla. Tarkoituksena on löytää korvasieniä mutta samalla voi tutustua retkellä villiyrttien maailmaan.

OSS järjestää sieniaiheisia esitelmiä. Esitelmiä järjestetään yleensä kaksi kertaa vuodessa, toinen vuosikokouksen yhteydessä ja toinen marraskuussa.

Syyssieniretki on järjestetty joka vuosi päivää ennen sieninäyttelyä. Retkellä kerätään sieniä toki omaan pussiin mutta tavoite olisi myös saada laaja valikoima sieniä sieninäyttelyyn. Jäsenmaksun maksaneet jäsenet saavat retken edullisemmin.

Vuosittainen yleisölle avoin sieninäyttely järjestetään Oulun pääkirjaston aulassa elo-syyskuun vaihteessa.

Sieniseuran jäsenet ovat osallistuneet mahdollisuuksien mukaan muiden organsaatioiden järjestämiin näyttelyihin tai muihin tapahtumiin, joissa on kaivattu sienien asiantuntija-apua.

Seuran maksuton sienikummitoiminta on tarkoitettu vain jäsenille.Jäsenet voivat osallistua  sieniretkille sienikummin johdolla eri puolilla Oulua. Retkillä saa henkilökohtaista sienineuvontaa.

Sieniruokakurssi on pidetty viime vuosina yhteistyössä Marttojen kanssa

Sienseuran jäsenet ovat osallistuneet ja olleet järjestämässä vuosien varrella eri tapahtumia ja kursseja, kuten sienten mikroskopointi-, sienivärjäys,- kääpäkursseja sekä opintopiirejä ja valokuvailtoja.

Kaikkiin tapahtumiin (ei sienikummiretki) voi osallistua myös ilman jäsenyyttä.

Tapahtumista ilmoitetaan jäsentiedotteissa, kotisivuilla ja  Oulun Sieniseuran Facebook ryhmässä.

TERVETULOA!

Sieniseuran logon on suunnitellut Elina Palojärvi

Tulevaa sienisatoa odotellessa!

Orakas-kuivuriin mahtuu!

VUOKRATTAVAT TUOTTEET:

Orakas- hyötykasvikuivuri 5521, jolla saa helposti kuivattua sienet, marjat, yrtit. Mukaan tulee myös erillinen lämpömittari.

Hinta on 2,50 €/vrk/jäsen ja 4,20 €/vrk/ei-jäsen

Kuivuria vuokraa Tytti Raudaskoski, 044-5591916, tytti.raudaskoski@fimnet.fi.

Kuivuri sijaitsee Syynimaalla.

Tekniset tiedot:

• Orakas n:o 5521
  • Koko 34 x 34 x 69 cm
  • Kuivatustilavuus 40 l
  • Kuivatusala 0,5 - 0,9 m2
  • Paino 12 kg
  • Teho 1 100 W 1N ~230 V
  • Väri vihreä
  • Kuivatushyllyjä 5 kpl
  • Termostaattiohjattu
  • Pääkytkin
  • Merkkivalolamppu
  • lisäksi erillinen lämpömittari

Stöckli Dörrex- kuivuri (edellistä pienempi, 3-tasoinen, muovinen):

1,50 €/vrk/jäsen ja 3,00 €/vrk/ei-jäsen

Teräskattilat lämpömittareineen sienivärjäreille: 2 kpl 10 litran

1 €/vrk/jäsen ja 2 €/vrk/ei-jäsen

Dörrex-kuivuria ja teräskattiloita voit tiedustella laittamalla viestiä annu.ruotsalainen@oulu.fi.

Lainattavat sijaitsevat Oulun kasvimuseolla, Kaitoväylä 5.

Muuta lainattavaa:

- Mykomania, sieniaiheinen lautapeli. Lainataan ilmaiseksi ainoastaan jäsenille.                   Lainausaika yksi viikko kerrallaan

- Sienikoulu DVD - "oppaana" mm. Esteri Ohenoja

Tiedustelut oulun.sieniseura@gmail.com.