Toiminnan esittely

Historiaa

Oulun Sieniseura ry on perustettu v.1972 ja se on Suomen kolmanneksi vanhin sieniseura. Yhdistyksen tarkoituksena on olla yhdyssiteenä sienistä ja niiden käytöstä kiinnostuneiden ihmisten kesken ja edistää sienten tuntemusta ja hyötykäyttöä. Seuran perustavaan kokoukseen osallistui 70 sienistä kiinnostunutta ihmistä ja sittemmin jäsenmäärä on vakiintunut yli sataan. Perustajajäsenet Tauno Ulvinen ja Esteri Ohenoja ovat kumpikin toimineet seuran historiassa myös pitkäaikaisina puheenjohtajina.

Tällä hetkellä seuran hallituksen puheenjohtaja on Aune Pisilä, varapj. Antti Pekkala, sihteeri Tarja Anisimaa, rahastonhoitaja Arja Berkovits, muut jäsenet Taina Romppanen, Taina Pirkola ja varajäsenenä Esteri Ohenoja.

Nykyinen toiminta

Oulun Sieniseuran kokouksissa kuullaan sieniaiheisia esitelmiä. Näitä kokouksia on tavallisimmin järjestetty helmikuussa vuosikokouksen yhteydessä, sekä marraskuussa.

Elo-syyskuussa on tullut jo vakiintuneeksi tavaksi järjestää sieninäyttely Oulun pääkirjaston aulassa tuulisen kauppatorin sijasta. Täältä löydät esillä olleiden sienien lajilistan viime syksyltä. Silloin tällöin on osallistuttu myös messuille tai ympäristökuntien tapahtumiin.

Bussiretki hyville sieniapajille on vuosittain järjestetty elo-syyskuussa. Retki on maksullinen, ja seuran jäsenet pääsevät mukaan edullisemmin kuin muut. Kevätsieniretki korvasienten esiintymisaikaan on yleensä tehty kimppakyydein. Seuran maksuton sienikummitoiminta on tarkoitettu vain jäsenille: Sen myötä jäsenet voivat osallistua seuran omille sieniretkille oppaan johdolla eri puolilla Oulua.

Sieniseura on järjestänyt vaihtelevasti erilaisia tapahtumia, kuten sienten mikroskopointi-, sienivärjäys- ja kääpäkursseja, sekä opintopiirejä ja valokuvailtoja. Sieniruokakurssi on pidetty viime vuosina yhteistyössä Oulunseudun ammattiopiston tai Marttojen kanssa. Edellä mainittuihin tilaisuuksiin ovat tervetulleita myös muutkin kuin seuran jäsenet.

Tapahtumista ilmoitetaan jäsentiedotteissa, OSS-sähköpostilistalla, seuran kotisivuilla ja Oulun Sieniseuran Facebook-sivulla

Sieniseuran logon on suunnitellut Elina Palojärvi

Koivunpunikkitatti. Kuva Tarja Anisimaa

Orakas-kuivuriin mahtuu!
Seuran T-paidat

VUOKRATTAVAT TUOTTEET:

• Orakas- hyötykasvikuivuri, jolla saa helposti kuivattua sienisaaliinsa. Mukaan tulee myös erillinen lämpömittari.

Hinta on 2,50 €/vrk/jäsen ja 4,20 €/vrk/ei-jäsen

• Dörrex- kuivuri (edellistä pienempi):

1,50 €/vrk/jäsen ja 3,00 €/vrk/ei-jäsen

• 2 kpl 10 litran teräskattiloita ja lämpömittarit sienivärjäreille:

1 €/vrk/jäsen ja 2 €/vrk/ei-jäsen

• Mykomania, sieniaiheinen lautapeli. Lainataan ilmaiseksi ainoastaan jäsenille. Lainausaika yksi viikko kerrallaan.
  • Sienikoulu DVD - "oppaana" mm. Esteri Ohenoja

Vuokrattavia tavaroita voi tiedustella laittamalla viestiä sieniseuran sähköpostiin (oulun.sieniseura@gmail.com) tai soittamalla sieniseuran puhelimeen 050 3619 106.

MYYTÄVÄT TUOTTEET:

• Sieniseuran T-paita (harmaa) miesten malli ja ladyfit, koot S- XXL. Hinta 15,00€.

Paitatilaukset ja tiedustelut sieniseuran puhelimeen tai sähköpostilla.