Sienikalenteri 2023

Mikä sienikalenteri?

Juhlavuotemme kunniaksi olemme aloittamassa vuosittaisen Sienikalenterin julkaisun. Ensimmäisen, Sienikalenteri 2023:n, teemana ovat ruokasienet.

Kalenterin kuvat ovat sienestävien ja kuvaavien jäseniemme sekä seuraajiemme ottamia kuvia. Kalenteriaukeamalla on kuvan lisäksi tunnistustiedot sienestä sekä perinteinen kalenteriaukeama juhla- ja liputuspäivineen sekä nimipäivineen.

Tee tilauksesi sähköpostilla!

Kalenterin hinta on  15 euroa noudettuna.  Jos haluat postituksen, postituskulut peritään tilaajalta.

Tilauksen voit tehdä laittamalla meille sähköpostia osoitteeseen oulun.sieniseura@gmail.com. Kerro, montako kalenteria haluat, ja noudatko vai laitammeko postiin. Vastauksena laitamme sinulle maksutiedot.

Kuvassa kaksi herkkutattia. Herkkutatin latinankielinen nimi on Boletus Edulis. Kuvassa kerrotaan herkkutatin tuntomerkkejä. Lakin yläpinta on ruskea, tavallisesti kuiva. Jalka on tynnyrimäinen, ja siinä voi erottaa verkkokuvioinnin. Lakin alla on pillit. Pillien väri on ensin harmaanvaalea, sitten keltainen ja lopulta oliivinvihreä.
Tässä esimerkkiaukeama kalenterista.

Kalenterin koko ja muita tietoja

Kalenteri on avattuna kooltaan A3, suljettuna A4. Nidos on "vihkomallinen", ja kalenterin voi helposti ottaa mukaan sieniretkelle! Esiteltävät sienet pyritään sijoittamaan kullekin otolliselle satokuukaudelle, mutta se ei valitettavasti ole täysin mahdollista. Sienen tunnistetiedoissa kuitenkin kerrotaan, milloin kunkin sienen otollisimmat keräyskuukaudet ovat!

Kuukauden sieni joka kuun toinen lauantai!

Jotta käsitys jokaisesta kuukauden sienestä ei jäisi kalenterin tarjoamaan sienikuvaan ja tietoihin, sienistä keskustellaan myös Oulun Sieniseuran Facebookissa ja Instagramissa! Jokainen sieni saa oman julkaisunsa sieniseuran Facebook-sivulla, joka jaetaan myös seuran keskusteluryhmään. Toivomme, että keskustelijat jakaisivat omia kokemuksiaan ja kuviaan kuukauden sienestä, jolloin sienen ominaisuudet ja erilaiset ilmentymät tulevat kaikille tutuiksi.