Sienivärjäyskurssi 26.5.2019!

12.4.2019

Värjäyskurssin antia. Kuva Aune Pisilä.

Värjäyskurssi pidetty. Miten värjaysinnostus syntyy?

Oulun Sieniseura ry järjestää sienivärjäyskurssin sunnuntaina 26.5. klo 10-16 Myllyojan asukastuvalla (Jokivarrenpolku 5).

Kokeilemme yhdessä useita erilaisia värjäyssieniä ja -kääpiä villalankojen värjäykseen kauniin keväisessä Oulujoen rannassa. Kurssi sopii hyvin niin vasta-alkajille kuin jo hieman värjäystä harrastaneille.

Kurssille tarvitset omat villalangat värjäykseen: hyviä lankoja ovat valkoiset/vaaleat 100% villalangat, mutta myös sekoitelangat kuten 7 veljestä tai Nalle käyvät. Värjättävän langan pohjaväri (esim. v.harmaa- valkoinen) vaikuttaa lopputulokseen. Seura järjestää kurssille värjäyssienet sekä muut tarvikkeet. Jos sinulla on valmiiksi kuivattuja sieniä/kääpiä joita haluaisit kokeilla, niin kerro se ilmoittautuessasi.

Kelin salliessa pyrimme värjäämään myös ulkotiloissa, joten ota mukaan säänmukainen varustus. Ota mukaan myös omat eväät. Paikalla on keittiö, jossa voit tarvittaessa lämmittää lounasta. Seura tarjoaa osallistujille kahvit/teet.

Kurssille mahtuu max 12 ihmistä. Kurssin hinta Oulun sieniseuran jäsenille on 20 € ja muille 30€. Vetäjänä toimii Kirsi Eskelinen.

Ilmoittautumiset ke 22.5. mennessä seuran puhelinnumeroon 050 3619 106 tai sähköpostilla osoitteeseen oulun.sieniseura@gmail.com.

Kurssimaksu (jäsen 20€/ ei-jäsen 30€) tulee maksaa ilmoittautumisen yhteydessä Oulun sieniseura ry:n tilille FI24 5741 3620 0653 72. Kurssimaksu maksetaan takaisin sairaustapauksissa, tai jos kurssi on täynnä tai peruuntuu.

Tervetuloa mukaan kokeilemaan sienivärjäystä!

KURSSI PIDETTY!

Pirjo Keimiöniemi kertoo: Tänään oli mielenkiintoista seurata seuran järjestämää sienivärjäyskurssia. Ennen kurssia olin päästänyt suustani sammakon. Sienivärjäys ei ole minun juttu. Nyt on pakko nöyrtyä ja todeta, että on se vaan aika koukuttavaa. Innokkaita kurssilaisia oli mukana - osa ensikertalaisia ja osa konkareita. Mukavaa meillä oli. Tehtiin sopivia pikku vyyhtejä, jotka piti ensin purettaa. Meniköhän termi oikein? Sitten tarkkaan mitattiin paljonko alunaa ja viinikiveä tarvitaan siihen puretukseen. Ja viimein päästiin varsinaiseen värien ilotulitusliemien tekoon.
Raaka-aineina oli seitikkiä, okra-kääpää, männynsuomuorakasta ja paljon muuta. Monta vaihetta läpikäytiin kauniin lopputuloksen saamiseksi.
Mutta kyllä se lopputulos palkitsi. Päivä oli antoisa ja aika kului huomaamatta. Rohkaiskaa itsenne kokeilemaan luonnon tarjoamaa väriloistoa.
Toivotaan lämpimiä kesäpäiviä ja runsasta sienisatoa syksymmällä