Syksyn tapahtumat

22.7.2022

Tulevat tapahtumat on perinteisesti julkaistu jäsentiedotteessa. Syksyn 2022 jäsentiedote on kuitenkin viivästynyt lukuisista eri syistä, joten julkistamme ohjelman tällä kertaa näin.

Tapahtumista tehdään Oulun Sieniseura ry:n Facebook-sivulle tapahtumat, ja tapahtumista informoidaan jäsenistöä jäsenkirjeillä. Noin kahta viikkoa ennen kutakin tapahtumaa avataan ilmoittautumislomake, ja retkikohteet kerrotaan osallistujille retkikirjeessä, noin päivää ennen retkipäivää. Pääasiassa tapahtumat alkavat arkipäivinä klo 17, viikonloppuisin klo 10. Aika täsmennetään jäsenkirjeessä, joka lähetetään noin kaksi viikkoa ennen kutakin tapahtumaa jäsenille sähköpostilla.

Tapahtumien yhteydessä kerrotaan, onko kyseessä jäsentapahtuma (J) eli vain jäsenille suunnattu tapahtuma, yleisötapahtuma (Y) eli kaikille avoin tapahtuma sekä se, onko kyseessä lapsiystävällinen tapahtuma (L).

HEINÄKUU

Ke 27.7.2022 Kokkailukerho
J = jäsentapahtuma

Heinäkuun kokkauskerhossa tehdään sieniruokia Hilja Tellervon sieniherkut-teoksesta. Seuralla on tekeillä uusintapainos, jota varten kokataan ja kuvataan annoksia.

Tämä on jäsentapahtuma, josta on tiedotettu jäseniä sähköpostitse.

HEINÄ-ELOKUU Pop-up: Bussilla Pikkaralaan

J = jäsentapahtuma

Autottomia ajatellen heinä-elokuun vaihteessa järjestetään sieniretki Pikkaralaan, minne pääsee bussilla. Tiedossa on herkkusienipaikka!

Pop-up- ajatuksen mukaisesti retken ajankohtaa ei tiedetä vielä, ja siitä informoidaan jäsenistöä sähköpostitse.

La 30.7.2022  Pyörällä sieneen!
J = Jäsentapahtuma

Toinen autottomia sienestäjiä ajatellen suunniteltu sieniretki suuntautuu Heikinharjuun. Ajatuksena on pyöräillä paikalle, sienet sesongin mukaan!

ELOKUU

Ma 8.8.2022 Sienipaikkawebinaari II
J = jäsentapahtuma

Keväällä pidimme ensimmäisen sienipaikkawebinaarin, joka saa nyt odotetun jatko-osansa. Sieniseuran puheenjohtaja Antti esittelee, miten paikkatietojen perusteella voidaan etsiä sienille sopivia maastoja. Tällä kertaa tarkastellaan ainakin kantarellien ja mustatorvisienien apajia.

Viikko 33 Suunnistuswebinaari – aika ilmoitetaan myöhemmin
J = Jäsentapahtuma

Sienestäjän liikkuminen metsässä voi tuntua joskus haasteelliselta, ja pelko eksymisestä voi jopa estää metsään lähtemisen. Suunnistuswebinaarissa perehdytään metsässä liikkumiseen hieman syvemmin.

La 13.8. Kokkausta luonnonhelmassa

J = Jäsentapahtuma

Koko päivän retkellä kokataan paikan päällä, ja paistetaan muurinpohjalettuja. Jos mahdollista, ota mukaan oma kaasukeitin!

Retkikohteemme sijaitsee Muhoksella, tarkempi paikka jäsenkirjeessä. Kohteemme on vaikuttava kohde, jonka sienimetsät tarjoavat monenlaista kerättävää ja ihasteltavaa. Jotta sieniä varmasti riittää kokattavaksi, suosittelemme että keräät sieniä jo ennen retkeä, ja otat ne mukaasi!

Su 21.8.2022  Herkkutattiretki Rokualle
J= Jäsentapahtuma

Rokualle suunnataan bussilla! Tattien perässä kannattaa lähteä vähän kauemmaskin, ja tällä kertaa suuntaamme Rokuan metsiin.

Ke 24.8.2022 Yleisöluento ”Sienet – ekologista ja edullista lähiruokaa”
Paikka: Oulun pääkirjasto, Pakkalan sali

Y = yleisötapahtuma

Sieniseuran yhteistyökumppani Martat pitävät yleisöluennon, joka käsittelee sienten tunnistamista ja tarjoaa perustietoja niiden käsittelystä.

To 25.8.2022 Lapsiystävällinen jäsenilta

L = lapsiystävällinen tapahtuma

Jäsenistöltä olemme saaneet toiveen järjestää lapsiystävällisiä tapahtumia. Tässä jäsenillassa lapsille on järjestetty oma sieniretki ja muuta mukavaa toimintaa!

Paikka tarkentuu myöhemmin.

SYYSKUU

To 1.9.2022 Sienivalokuvaus

J = jäsentapahtuma

Sieniseuran viestintäkoordinaattori Marjukka Aronen perehdyttää jäsenistöä kuvaamisen saloihin. Tavoitteena on hieman kehittyä kuvaajana, jotta jokainen voisi ottaa hieman parempia kuvia sienistä!

Tarkemmat tiedot jäsenille myöhemmin.

Pe 9. - Su 11.9.2022 Suomen sieniseurojen valtakunnallinen tapaaminen

Syksyn suurtapahtuma on tietenkin sieniseurojen valtakunnallinen tapaaminen! Tästä tapahtumasta lisää tapahtuman omilla sivuilla (tästä tapahtumasivulle).

Su 11.9.2022 klo 14 - 17
Y = yleisötapahtuma

Sieniseurojen valtakunnallisen tapaamisen yhteydessä järjestetään yleisölle avattava sieninäyttely.  Paikalle voi tietenkin tulla omin neuvoin, mutta järjestämme myös yleisökuljetuksen paikan päälle Oulusta.

To 15.9.2022 Sieniretki

J = jäsentapahtuma

Perinteinen sieniretki Oulun alueella. Sienet sesongin mukaan!

To 22.9.2022 Jäsenilta Oulun lähimaastossa, laavulla klo 16 - 20

J = jäsentapahtuma

Tällä kertaa jäsenilta järjestetään hieman eri tavalla. Ajatuksena on, että jäsenet saapuvat paikalle kun saapuvat, käyvät sienessä lähimaastossa ja tulevat sitten laavulle. Tunnistamme sieniä yhdessä ja tapaamme toisiamme! Laavulla on sieniseuran hallituksen jäseniä päivystämässä.

La 1.10.2022 Suppisretki

J = jäsentapahtuma

Erittäin suosittu ja kysytty suppilovahveroretki järjestetään taas! Lähdemme liikkeelle yhdessä bussilla, kahvittelemme matkan varrella, keräämme korit täyteen suppiksia ja palaamme Ouluun.

KERHOT JA OPINTOPIIRIT (jäsenille)

Lukupiiri

Viime talven jatkunut lukupiiri on ainakin varsinaisen sesongin loppuun asti lomalla. Piirille ei tällä hetkellä ole jatkajaa. Jos Sinä olet kiinnostunut lukupiirin pitämisestä, ole yhteydessä hallitukseen!

Värjäyskerho

Tämä kerho ei jatka tällä hetkellä toimintaansa.

Mikroskopia-opintopiiri

Mikroskopia-opintopiiri on täynnä, ja jatkaa nykyisten osallistujiensa voimin.