Haperohassuttelu la 24.8.2019 klo 10-14, Oulu /lueppa kuulumiset!

11.8.2019

Haperohassuttelun osallstujia kahvittelemassa! Kuva Pirjo Keimiöniemi
Haperoita ja tatteja. Kuva Tarja Anisimaa

Jäsenille!

Haperot ovat erinomaisia ruokasieniä. Haperoita voit käyttää suoraan metsästä pannun kautta joko sellaisenaan tai muiden metsäsienten kanssa. Opitaan tunnistamaan eri haperolajeja ja keräämään näitä metsän värikkäitä sieniä.

Ilmoittautuminen tekstiviestillä Pirjo, xxxxxxx

Max. 12 hlöä.

Sienikummiretki – vain jäsenille (lisätietoja jäsenille sähköpostilla)

PIDETTY!

Oulun Sieniseuran syksyiset sieniretket starttasivat Haperoihassuttelulla. Seuran jäsenetuihin kuuluu mm. sienikummiretket: opetellaan pienissä ryhmissä oikeaoppista sienten tunnistamista asiantuntevan sienioppaan johdolla. Kummiretket ovat saaneet hyvän vastaanoton ja haperiohassutteluryhmä olikin täynnä. Hassuttelun vetäjät olivat Sirkka Tuomela ja Pirjo Keimiöniemi.

Pirjo K: Tänään kokoonnuimme Auran Majalle haperohassutteluun. Sirkka Tuomela (keruutuotetarkastaja) toimi meillä asiantuntevana ja innostavana oppaana. Löydettiin haperoita ja lisäksi myös laaja kirjo muita sieniä. Sirkka kertoi meille aina uuden lajin löydettyämme mikä sieni oli kyseessä ja miten tärkeää on oikeaoppinen tunnistaminen monella eri tavalla. Sirkka maistoi yhdestä haperosta palasen ja totesi, että onpa tosi kitkerä. Metsästä palasimme lähtöpaikkaan laavulle nauttimaan eväistä ja kahvista. Sirkka kertoi meille vielä kahvittelun lomassa lisää sienistä ja niiden tuntomerkeistä. Mukaan osallistujat saivat ”Suupaloja seitsemästä sienestä" -esiteen, joka sisältää ideoita seitsemän luonnonsienen käyttöön: ruoanvalmistukseen ja säilöntään.
Ilma suosi meitä ja saimme taas uusia sieniystäviä!

Kiitos Sirkalle, nyt saimme lisävarmuutta sienten tunnistamiseen!