Tattitassuttelu ke 28.8.2019 klo 17-19, Oulu, lue kuulumisia!

12.8.2019

Aune Pisilä oppaana. Kuva Pirjo Keimiöniemi
Tassuttelun sato. Kuva Pirjo Keimiöniemi

Tatit ovat helppo sieniryhmä opetella uusia lajeja. Opetellaan aluksi tattien rakennepiirteet. ”Lakki, jalka, pillistö ja pehmeys, se on tatti".

Saat hyvän opastuksen eri tattien keruuseen.

Ilmoittautuminen tekstiviestillä Pirjo, xxxxxxxx.

Max 12 hlöä.

Sienikummiretki – vain jäsenille (lisätietoja retkestä jäsenille spostilla)

Retki pidetty, kuulumisia!

Tattitassuttelu, joka pidettin keskiviikkona 28.8.2019, sujui leppoisissa merkeissä ja kauniissa ilmassa Auran Majan lähistöllä. Retki oli tarkoitettu seuran jäsenille ja näitä jäsenillle tarkoitettuja sieniretkiä me kutsumme sienikummiretkiksi.

Ennen retkeä käytiin läpi tattien tunnistusta näytteiden, kirjojen ja pikku monisteen avulla. Kivana lisänä oli saman päivän Kalevassa ollut juttu tateista Tytti Raudaskosken (OSS varapj) hienoin kuvin.

Metsästä löytyi lajistoa aika mukavasti. Tässä löytyneitä lajeja: lehmän-, kangas- ja voitatti, koivunkantosieni, kuusilahokka, limanuljaska, rusakkonuljaska, tuhkeloita, kalpeajuurekas, keltahelttajuurekas, joku ryhäkäs, punavyöseitikki, kangas-, karva- ja lakritsirousku, isokaulussieni, joku tympönen, muutama outo seitikki, ruostekärpässieni, joku haperokin.

Herkku-, punikki- nummi- ja sappitatti jäivät kuitenkin löytymättä tällä reissulla. Niitä opeteltiin kuitenkin kirjoista ja eräs retkeläinen oli tuonut mukanaan yhden löytämänsä herkkutatin, jota saimme ihastella. Retkellä oli 17 sieniseuran jäsentä. Retken oppaana toimin minä Aune Pisilä ja Pirjo Keimiöniemi OSS hallituksesta. Kiitos mukana olleille!