Jäsenilta ma 25.3.2019

18.3.2019

Punaorakas

Pidetty. Lukaiseppa ensimmäisen jäsenillan kooste!

Hei,

Sieniseuran toimintavuosi käynnistyy maanantaina 25.3.2019 jäsenillalla! Tervetuloa klo 18-20 Artturintuvalle, Paulaharjuntie 22.

Jäsenilta on uusi toimintamuoto, jota kokeilemme tänä vuonna. Jäsenillassa tutustut sieniseuran muihin jäseniin, opit jotain uutta sieniharrastukseesi ja pääset mukaan vaikuttamaan tuleviin tapahtumiin. Ajatuksena on iloinen yhdessäolo ja toiminta sieniseuralaisten kesken!

Ensimmäisessä jäsenillassamme katsomme ja tunnistamme sieniä laji.fi-palveluun Sieniatlas-hankkeessa kirjatuista havainnoista. Sen lisäksi suunnittelemme kevään tapahtumia ja nautimme suolaista ja makeaa kahvin/teen kanssa.

Jäsenillan kuulumisia:

Annostelen kahvinkeittimeen kahvinpuruja. Lataan keittimen täyteen. Kahvin tuoksu leijailee keittiössä. Napsautan myös vedenkeittimen päälle ja vesi alkaa kiehua iloisesti poreillen. Sivupöydällä on lautanen kukkuroillaan herkullisen näköisiä mustikkapiirakoita. Nam. Vastaleivotut, täytetyt sämpylät, odottavat valmiina jääkapissa tarjottimella. Asukastuvalla oli alkamassa jäsenilta.

Paikat täyttyvät pikkuhiljaa. Tuttuja kasvoja ja tuntemattomia, osa nimeltä tuttuja, kaikki sienistä kiinnostuneita.

Puheenjohtaja Antti alustaa jäsenillan ja sen jälkeen tehdään esittelykierros jotta tullaan tutuiksi. Huh, onpas mahtava määrä sienitietoutta jäsenistössä!

Seuraavaksi Taina käy läpi laji.fi sivustoa.  Laji.fi:ssa voit jokainen tutustua eri lajeihin (muitakin kuin sieniä) ja niiden esiintymiseen, selata havaintoja suomalaisista lajitietokannoista sekä pitää kirjaa omista luontohavainnoista. Kannattaa tustustua!

Esityksen jälkeen tehdään hieman kevyitä ryhmätöitä joissa käydään läpi tämän vuoden toimintasuunnitelmaa. Suunnitellaan yhdessä tapahtumille ja koulutuksille päivämääriä. Uusia ideoitakin syntyi.

Jutellaan vielä sienistä ja tulevasta sienikaudesta.

Aika kulkee nopeasti hyvässä seurassa ja mielenkiintoisten asioiden parissa joten sanomme hetkeksi näkemiin kaikille 24:lle mukanaolleille!

Hallitus kiittää mukavasta ja jäsenrikkaasta illasta!

ps. Jäsentiedote kevään tulevista tapahtumista lähetetään huhtikuun toisella viikolla.

pps. Tainalla oli mukana pahvilaatikollinen värjäyssieniä. Yllätyksenä sieltä löytyi kuivattu Punaorakas (Echinodontium tinctorium) – intiaanien sotamaalaussieni. Tätä Amerikan intiaanit ovat perinteisesti käyttäneet ihovärinä.